Ondernemen in tijden van crisis

Ondernemen in tijden van crisis: hoe haal je daar nu het maximale uit? Veel ondernemers zullen inmiddels wel een flinke klap hebben gekregen door de huidige Coronacrisis. Waarschijnlijk ook jij. Misschien heb je je winkel moeten sluiten of heb je je businessmodel flink moeten aanpassen. Veel ondernemers hebben de afgelopen weken een webshop geopend of zijn zich gaan focussen op het afhalen en bezorgen van eten, drinken en andere producten. Helaas zijn er natuurlijk ook veel mede ondernemers die geen creatieve oplossing voor hun producten en dienstverlening hebben kunnen vinden en deze crisis niet gaan overleven. De vraag naar bepaalde producten en diensten is natuurlijk enorm afgenomen, terwijl voor andere producten de vraag enorm is gestegen. Het lijkt misschien niet zo eerlijk, maar het is toch echt roeien met de riemen die je hebt. En zelfs dan is een maximaal eindresultaat natuurlijk geen gegeven in deze zeer onzekere tijden.

In deze blog licht ik graag een paar ondernemers uit die gelukkig wel het maximale uit de huidige crisis proberen te halen. Wellicht inspireert het je om ook zelf de moed nog niet op te geven en weer eens met andere ogen naar jouw eigen bedrijf te kijken.

Online voeding

Het licht natuurlijk voor de hand, maar veel restaurants en webshops zijn zich volledig gaan richten op het online verkopen van voedsel. Maaltijdbezorgdiensten kennen wij natuurlijk al langere tijd, maar we zien dat veel ondernemers zich de afgelopen weken hebben aangesloten bij websites zoals Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats. Ook online supermarkten zoals Picnic doen het goed. Zo goed, dat de bezorg tijdvakken al weken volgeboekt zijn! Ook andere platforms, zoals Too Good To Go bijvoorbeeld, openen in deze tijden van crisis hun deuren voor restaurants om maaltijden online aan te bieden.

In Amsterdam zien wij ook veel koffiezaken die een soort van loket hebben geopend. Bestellen en betalen doe je dan vooraf en online. Maar niet alleen voor onze dagelijkse boodschappen en wanneer wij geen zin hebben om te koken kun je alleen terecht. Heb je wel eens gedacht aan het voeren van (huis)dieren tijdens crisis? Waar kun je dan paardenbrokken kopen of waar vind je muesli, paard wil blijven eten natuurlijk. Ook dat kan gewoon online en ondernemers in deze branche merken dan ook dat er veel wordt besteld.

Zo zie je maar weer dat zelfs in tijden van crisis het wel mogelijk is om een succesvol bedrijf te runnen. Echter vergt dit wel de nodige flexibiliteit en aanpassingsvermogen, maar creatieve ondernemers komen er wel!

Laatste Artikelen

Gerelateerde Artikelen