Heb jij altijd al gedroomd om een eigen winkel te starten? Of ben je het werken voor een baas zat? Nederland heeft heel veel ondernemingen. Begin dit jaar heeft het aantal ondernemingen de grens van 2 miljoen gepasseerd. Wanneer jij een eigen onderneming wilt gaan starten is het dus belangrijk dat je precies weet wat en hoe je het gaat doen en in welk opzicht je onderscheidend bent van de rest. Als startende ondernemer/ winkelier is het natuurlijk lastig om te bedenken waar je gaat beginnen. In deze blog helpen we je een eindje op weg.
Ondernemingsplan schrijven
Om precies te weten wat en hoe je het gaat doen is het altijd goed om te starten met een ondernemingsplan. In dit ondernemingsplan breng je de kansen en risico’s in kaart, vertel je waarom je precies nu een winkel wilt beginnen en de manier waarop jij de markt gaat veroveren. En wat ga je verkopen? Ook komt er een financieel gedeelte kijken bij dit hoofdstuk. Hoe ga je de onderneming financieren? Als je een lening hiervoor wilt afsluiten is het zeer belangrijk dat het ondernemingsplan tot in detail klopt, zodat je een bank kan overtuigen om jou die lening te geven.
Doe een marktonderzoek
Omdat er al veel bedrijven zijn moet jij een onderscheidende factor vinden. Doe daarom onderzoek naar de markt waarin jij straks ook producten wilt gaan aanbieden en vindt een niche!
Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
Veel blogs beweren dat je moet starten met het inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Wij zijn echter van mening dat je eerst voor ogen moet hebben waar je aan gaat beginnen en of het haalbaar is voordat je overgaat naar deze stap.
Een goed voorraadbeheer is key
In een winkel worden natuurlijk meerdere producten aangeboden en daarom is een goed voorraadbeheer zeer belangrijk. Tegenwoordig heb je veel softwares dat het voorraadbeheer appeltje eitje maken. Ook kun je in de winkel werken met een POS terminal wat tegelijkertijd dient als een kassasysteem. Doe goed onderzoek naar de juiste software, want eenmaal begonnen is het lastig om over te schakelen naar een andere.
Niet het allerleukste karweitje: de administratie
Wanneer je een onderneming start ben je uiteraard verplicht om de administratie bij te houden. Voor startende ondernemers kan dit best lastig zijn. Overweeg daarom om een boekhouder in te schakelen zodat je het langzaam aan kan leren.
Algemene voorwaarden
Om later niet in moeilijkheden te komen zal je algemene voorwaarden op moeten stellen. Op deze manier weet de koper ook precies waar hij of zij aan toe is.
Vind een goed pand
Waarschijnlijk ben je in het marktonderzoek al tot een conclusie gekomen waar je jouw producten het beste kunt aanbieden. Ga op zoek naar een winkelpand in deze omgeving en zorg ervoor dat deze past in jouw financiële plaatje. Check ook altijd het bestemmingsplan van de winkel zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het is natuurlijk wel erg verleidelijk om direct het contract te tekenen als jij de winkel van je dromen hebt gevonden
Vergunningen nodig?
Check in de plaatselijke verordening welke vergunningen jij nodig hebt om de winkel te kunnen starten. Voor iedere gemeente kan dit namelijk verschillen.
Versla de webshops
Consumenten bestellen steeds vaker online omdat het natuurlijk wel zo makkelijk is. Hoe kan jij een webshops verslaan? Dat kan door beleving! Geef een unieke sfeer aan je winkel en zorg ervoor dat het een plek is waar mensen graag terugkomen.