Wanneer je een eigen bedrijf wilt beginnen dan is het belangrijk dat je een aantal zaken op orde hebt. Ten eerste is het belangrijk om te kijken welke zaken er allemaal komen kijken wanneer je voor jezelf wilt starten. Vervolgens is het natuurlijk belangrijk dat je kijkt naar de zaken die nodig zijn als je aan het ondernemen bent. Denk bijvoorbeeld aan je administratie, boekhouding en alles wat daarbij komt kijken. In deze blog nemen we je mee in een aantal belangrijke zaken die je moet ondernemen als (beginnende) ondernemer.
Begin bij het begin
Het is belangrijk dat je begint bij het begin. Hiermee bedoelen we dat je eerste de basiszaken op orde hebt. Als ondernemer wil je natuurlijk ingeschreven staan bij de KVK. Dit kan je op verschillende locaties in Nederland doen. Wanneer je ingeschreven staat bij de KVK word je erkend als een bedrijf en kan je je aanmelden voor verschillende dingen. Vervolgens is het verstandig om een zakelijke rekening te openen. Hierdoor weet je zeker dat je zakelijke en privé stortingen gescheiden houdt.
Wat heb je nodig?
Wanneer je start met ondernemen heb je verschillende dingen wellicht nodig. Denk bijvoorbeeld aan een lening. Een zakelijke lening via Bridgefund zorgt er uiteindelijk voor dat je bijvoorbeeld verder kan groeien. Een lening biedt veel mogelijkheden en is daarom erg interessant voor ondernemers. Daarnaast is het belangrijk dat je beschikt over de juiste middelen. Afhankelijk van wat voor ondernemer je bent is het belangrijk om bijvoorbeeld een goede laptop te hebben of juist goede werkkleding.
Besteed uit waar je zelf niet goed in bent
Het slim om na te denken of je bepaalde dingen kan/wil uitbesteden. Wanneer je aan de slag gaat als ondernemer is het namelijk belangrijk dat je zelf je administratie goed bijhoudt en er geen rommeltje van maakt. Wanneer de belastingdienst langskomt is het namelijk belangrijk dat je alles direct kan aantonen. Je kan er daarom voor kiezen om je boekhouding uit te besteden. Wanneer je werkt met personeel is het ook een idee om personeelszaken uit te besteden. Uitbesteden kan natuurlijk op verschillende manieren. Je kan bovenstaande zaken uitbesteden door het bijvoorbeeld door een bureau te laten doen maar je kan er ook voor kiezen om het door een ZZP’er te laten doen die wellicht bij jou op locatie komt werken. Iedere optie heeft zijn voor- en nadelen. Het is belangrijk dat je kijkt naar wat bij jou past en wat voor jou voordelig is.